Ögonstyrningsmusik, nyhetsbrev 2

Är det mitten på mars? Redan? Här kommer äntligen Ögonstyrningsmusiks andra nyhetsbrev! Den här gången handlar det om musikinstrument som spelas med ögonen, fungerande idéer och tekniska problem. 

I början av januari fick jag kontakt med en musiklärare på Frölundaskolan Bräcke. Det är en specialskola för elever som behöver stöd med kommunikation och motorik, alltså den målgrupp som ofta får ögonstyrd samtalsapparat som hjälpmedel. Under februari jobbade jag med en klass på skolan och vi spelade musik ihop, på distans via Zoom. Det gick faktiskt jättebra, min idé fungerade! Samtidigt har vi givetvis haft massor av tekniska problem men jag/vi har samtidigt lärt oss otroligt mycket, vilket var syftet med det här pilotprojektet.

De musikinstrument/program som vi framförallt har använt är Eyeharp och EyePlayMusic. Båda är byggda för att spelas med ögonen och funkar att spela med både ögonstyrning och huvudmus. Och fötterna om det behövs!

Det här är The Eyeharp. Som ni ser på bilden är det ett hjul med olika toner (en färg = en ton), hur många och vilka toner ställer man enkelt in i inställningarna. Inställningarna är fullt tillgängliga med ögonstyrning! Det går att spela ackord och det finns ett antal olika instrumentljud att välja bland (samplingar).

Utseendet är väldigt intuitivt. Mina testpersoner har kunnat börja spela direkt! Jag gillar att det är såpass lättillgängligt, men också att det finns mycket inställningsmöjligheter och bla MIDI-koppling i programmet. Det gör att det går att förenkla för nybörjare men att det samtidigt går att utvecklas med programmet – precis som med ett ”riktigt” musikinstrument.

Ett av alla tekniska problem jag råkade på är att Eyeharp är byggt för att fungera med Tobiis ”spelögonstyrning”. Det är inte samma ögonstyrning som sitter i TobiiDynavox samtalsapparater. Jag, precis som de flesta ögonstyrningsanvändare, har apparater från TobiiDynavox.

Som tur är finns det lösningar! Eyeharp funkar med alla lösningar som kan styra en muspekare – det är faktiskt genom att röra muspekaren över skärmen som man spelar. Det funkar rätt dåligt att spela med en vanlig mus men funkar riktigt bra med musemulering för ögonstyrning, huvudmus och andra alternativa styrsätt!

Trots utmaningarna med att jobba på distans - det tillför ju gärna ännu mer tekniska problem - så finns det tydliga fördelar med det arbetssättet. Den största är att både elever och personal får verktyg som de kan fortsätta jobba med. All installation av programvara och inställningar som passar eleven görs på elevens dator i samband med workshopen och finns sen kvar. Istället för att jag och mina prylar dyker upp som en cirkus och sen försvinner...

Tack vare samarbetet med engagerad personal på skolan - musiklärare Ida Heinö Djurovic och IKT-ansvarig Anna Tilstam - och tålmodiga och nyfikna elever så kunde vi tillsammans utforska bästa sättet att jobba på. Så det här kommer jag att fortsätta arbeta med! Nästa steg är att sprida infon till musiklärare och skolor som möter min målgrupp så att fler får möjlighet att spela musik med ögonen. Jag har också fått tips på fler instrument att testa! Det kikar vi mer på i nästa nyhetsbrev.

Vi hörs!
Ellen